דום נשימה בשינה

דום נשימה בשינה, כמה מחכים עד

הנשימה הבאה שלך?

תסמונת דום נשימה בשינה. כשהנשימה נעצרת, נפגעת האספקה הרציפה של חמצן לדם ולאיברי הגוף השונים. כאשר היא מתחדשת, זה במחיר הגבוה של התעוררות קצרה ופגיעה בשינה הרציפה. זה לא פלא שהתוצאה היא עייפות מעיקה לאורך היום, חוסר ריכוז בעבודה ובנהיגה, כאבי ראש ועוד. ביחד עם הסיכון המוגבר לעלייה בלחץ דם, למחלות לב ולשבץ מוחי יש  מספיק סיבות טובות לעצור את ההידרדרות -ללא מכשירים או התערבות פולשנית אחרת, עם שיטת בוטייקו ובסדנאות "לנשום מחדש"

אובחנת במעבדת שינה עם תסמונת דום נשימה בשינה?
בגלל הסיכויים המוגברים למעורבות בתאונות דרכים חלה חובת דיווח של התוצאה למשרד הרישוי ורישיון הנהיגה שלך עלול להישלל. הנתונים מלמדים כי כמחצית מהאנשים הסובלים מדום נשימה לא פועלים לפי ההנחיה הרפואית לגבי השימוש במכשירים. זה לא נוח, לא נעים וקשה להסתגל (פיזית ורעיונית).  עם שיטת בוטייקו לטיפול בדום נשימה בשינה:

  • תוצאות מוכחות - יעילות הטיפול ניתנת למדידה אובייקטיבית בבדיקה חוזרת במעבדת שינה (כמו באבחון הראשוני של תופעת דום הנשימה בשינה) שתתבצע לאחר השגת השיפור המלא.
  • התהליך פשוט - בלי התערבות פולשנית, ללא ניתוחים, ללא התקנים מסורבלים ולא נוחים. עם לימוד, תרגול ויישום העקרונות תרגילי הנשימה על פי  שיטת בוטייקו לנשימה נכונה ובריאה.
  • קל ליישום - עקרונות וטכניקות הנשימה נלמדים פעם אחת בלבד והופכים למיומנות קבועה וטבעית
  • התוצאה מהירה - ירידה בעוצמת הנחירות ,שיפור רצף ואיכות השינה והעירנות ביום מורגשים תוך זמן קצר, לאחר ימים בודדים.שלך ואין צורך בטיפולים חוזרים. הבריאות בידיים שלך בלבד.

לתקופה מוגבלת: אנחנו מודדים את ההצלחה שלך בבדיקת שינה חוזרת ובתנאי הטבה.  מרוויחים פעמיים !!
השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם

מהו דום נשימה בשינה?

דום נשימה בשינה פירושו הפסקת הנשימה לפרקי זמן קצרים במהלך השינה. על פי הגדרה, זהו מצב שבו מתרחשים בזמן השינה יותר מחמישה ארועים בשעה של הפסקות נשימה בשינ למשך זמן של עשר שניות או יותר מספר הפסקות הנשימה יכול להגיע למאות בלילה, ומשך כל עצירה יכול להימשך גם מעל דקה.
בזמן הפסקת הנשימה, יורדת רמת החמצן בדם, חלים שינויים בלחץ הדם והיא מלווה ביקיצה קצרה שחלק מהאנשים בכלל לא מרגישים. יקיצה זו גורמת להפרעה ברצף השינה ולפגיעה בשינה העמוקה ובשנת החלום. זהו המקור לעייפות ולישנוניות במשך היום בקרב הסובלים מדום נשימה בשינה, ולעליה בסיכון למעורבות בתאונות דרכים ובתאונות עבודה. על פי החוק בישראל דום נשימה בשינה היא אחת הבעיות הרפואיות שעליהן יש לדווח מיד למשרד הרישוי.

מה הקשר לנשימה?

אנשים הסובלים מדום נשימה בשינה נושמים בשנתם בפה פתוח, ולרוב נשימתם כבדה וקולנית. זוהי נשימה שמתאימה למאמץ גופני דווקא כאשר הגוף והמערכות פעילים פחות וזקוקים לפחות אנרגיה. זוהי בהחלט נשימה בנפח גבוה, עודף ומזיק. ואיך? 

עקרונות פיזקליים הפועלים על האוויר כאשר הוא נשאב אל דרכי הנשימה מאירים את התופעה. על פי עקרון ונטורי, נוזל או גז הזורם דרך צינור שיש בו חלק צר, ינוע מהר יותר בחלק הצר של הצינור. בדיוק כמו זרימת המים המוגברת בחלק הצר של נהר או הרוח הנושבת בין שני בנינים, כך גם תנועת האוויר המתגברת על הרקמות הרכות ויוצרת את קול הנחירות. במקביל, כאשר המהירות עולה, הלחץ בצינור יורד באותו החלק (עקרון ברנולי) ונוצר ואקום. כמו בזמן שתיה באמצעות קשית שתייה, כאשר מושכים את הנוזל במהירות גבוהה יותר, הקשית נוטה להצטמצם. זהו הכוח שמושך את הדפנות פנימה בעת שאיפת האוויר. וכך, כאשר מתח השרירים בשינה יורד, וכמות האוויר בדרכיה נשימה כולה, נוצר תת לחץ המושך את הדפנות פנימה בקלות. 

מה הקשר לשיטת בוטייקו?

שיטת בוטייקו מבוססת על תרגילי נשימה המאפשרים נשימה שקטה, קלה ובפה סגור - גם בלילה. כך נוצרת באופן טבעי הרחבה של דרכי הנשימה בהתאם לתיקון מאפייני הנשימה. זהו פתרון טבעי לנחירות ודום נשימה בשינה. התרגול מתבצע במהלך היום, בשעות שבהן הנשימה מודעת וניתנת לשליטה. תרגול רציף ועקבי מביא את השינוי הרצוי לפעילותו של המרכז הנשימתי בגזע המוח, האחראי על הנשימה האוטומטית גם ביום וגם בלילה. כל הסובלים מאף סתום נעזרים בתחילה בתרגיל נשימה המשחרר את האף.
השפעת שיטת בוטייקו על נחירות ודום נשימה בשינה נבדקה בסקר בינלאומי מעבודתם של מדריכי השיטה בעולם. הנתונים נאספו באמצעות שאלונים מ-15 מדריכי בוטייקו בעולם בעבודתם עם יותר מ-11,000 לקוחות הסובלים מהתופעה, ואלו התוצאות:

  • כ-80% מהלקוחות השיגו שיפור המאפשר הפסקת השימוש במכשיר הסיפאפ.
  • יותר מ-95% מהם השיגו שיפור באיכות השינה.
  • בתסמינים הנלווים של נחירות, כאבי ראש, תנועות רגליים בשינה, ירידה ביכולת הריכוז וברמות האנרגיה הושג שיפור משמעותי אצל רוב הלקוחות.

בקישור זה תוכלו לקבל את מסמך סקר בינלאומי שיטת בוטייקו ודום נשימה בשינה

האם שיטת בוטייקו מתאימה לך? 
לחיצה על הכפתור "שאלון בריאות", ואני אחזור אליך לשיחת בירור ראשוני והתאמה.

המלצות וטיפים 

תוכלו להתחיל  לעזור לעצמכם כבר על ידי אימוץ חמישה כללים של עשיה והימנעות, ביום יום ובמיוחד לפני השינה.

  1. הימנעו מארוחה כבדה לפחות שעתיים לפני השינה.
  2. הימנעו משתית משקאות אלכוהוליים לפני השינה.
  3. הימנעו משתית משקאות מעוררים לפני השינה. תה, קפה או משקאות מתוקים כמו קולה.
  4. הקפידו על חדר שינה מאוורר והימנעו משינה בחדר סגור ודחוס.
  5. הימנעו משינה על הגב. תנוחת השינה העדיפה היא על הצד.
  6. נשימת אף קריטית לאיכות השינה. התחילו בהקפדה בשעות היום.

 

ללמוד את התורה כולה בסדנאות נשימה

סדנאות תרגילי הנשימה

סדנת נשימה למבוגרים -סדנה בת חמישה מפגשים בני שעה וחצי עד שעתיים.  הסדנה מיישמת את שיטת בוטייקו שעיקריה הם: לימוד, תרגול ויישום תרגילי הסדרת הנשימה, לתרגול במשך היום ובמיוחד לפני השינה. לפי מה שמתאים לך יותר, אפשר לבחור בין סדנה קבוצתית שבה עד 5 משתתפים או סדנה בפגישות אישיות.

מה נלמד בסדנה?

  1. מהי נשימה נכונה, מהי נשימה לקויה ומה הקשר לדום נשימה בשינה.
  2. למה ואיך לעבור לנשימת אף גם ביום וגם בלילה
  3. מה עושים כשהאף סתום - תרגיל לשחרור אף סתום
  4. תרגילי הנשימה של שיטת בוטייקו: לימוד הטכניקה
  5. איך לשלב נכון נשימה בזמן דיבור
  6. נשימה נכונה בזמן אימון ופעילות פיזית לשיפור היכולות
  7. איך לשלב בקלות את התרגול בסדר היום, כדי להשיג תוצאות לטווח ארוך

תשובות לשאלות נפוצות על דום נשימה בשינה

שיטת בוטייקו מבוססת על תרגילי נשימה, אך כמובן אין הכוונה ששעות הלילה הופכות להיות שעות התרגול. כמו כן אין הכוונה להפעיל מודעות לנשימה במהלך השינה - זה בלתי אפשרי, ולא רצוי. השינוי המתרחש הוא פיזיולוגי, ואינו קשור לשליטה רצונית על השינה במהלך השינה.
התרגול בשעות היום מביא לשינוי בתפקוד מנגנון הבקרה של הנשימה הנמצא בגזע המוח. ניהול הנשימה בשינה מושפע משינוי זה. וכך, אם נפחי הנשימה משתנים בעקבות התרגול, מתאפשרת נשימת אף גם בלילה. ככל שמתקדם השינוי, כך חוזרת הנשימה בשינה להיות רציפה ושקטה.

בנוסף, יש מספר תרגילים שניתן להיעזר בהם כדי להקל כשמתקשים להירדם. גם אם התעוררת לאחר מספר שעות שינה, המחשבות טורדות והדקות הופכות לשעות -תוכל להיעזר בתרגיל נשימתי שיקרב את הבוקר.

כן, זה בוודאי מסוכן להפסיק שימוש בסיפאפ, אם אין פתרון חליפי.
כמו בנושא שימוש בתרופות מרשם - השינוי הוא הדרגתי, ורק אחרי שהושג שיפור המאפשר זאת. יישום שיטת בוטייקו מלווה במעקב קבוע אחר המצב הנשימתי.  כאשר המצב משתפר, ובנוסף לשיפור בהרגשה נמדד גם שיפור  על פי המדדים של שיטת בוטייקו, מומלץ לחזור ולהיבדק במעבדת שינה כדי לאשר את היעלמות הסמפטומים. זה אכן מסוכן להפסיק את השימוש במכונת CPAP בטרם עת, אולם השיפור ניתן למדידה אובייקטיבית במעבדת שינה. 

לאחר שגם בדיקת מעבדת השינה מאשרת את השיפור בתחושות ובעירנות היומית, ניתן להפסיק בבטחה את השימוש במכונה.

אכן, לעתים אין מודעות להפסקות הנשימה במהלך הלילה, ונדמה כאילו ישנים את שנת הלילה ברציפות. 

אם אתה מרגיש עייפות במשך היום, ואם ישנם מצבים בהם קל לך (קל מדי) להירדם, למשל בקריאה, צפיה בטלוויזיה, או ברכב- כנוסע או נהג, אתה צפוי להרגיש את ההבדל:  פחות עייפות, יותר אנרגיה. אפילו אפשר ללכת לסרט או לקונצרט...גם עוצמת הנחירות המלוות את התסמונת הולכת ופוחתת.
אולם, בכל מקרה מומלץ לאשר את הקשר בין השיפור בהרגשה לבין המצב הבריאותי באמצעות מעבדת שינה חוזרת.

אם אין לך כל סימן, והעדות היחידה לתסמונת היא דוח מעבדת השינה, כמובן יש לחזור על הבדיקה.