אף סתום

אף סתום (גם כרוני) ונשימת אף ?

כך נהפוך את הבלתי אפשרי למציאות

אף סתום הוא תופעה נילווית לשפעת או הצטננות החולפת עם ההחלמה או מעט אחריה, אבל קיימת ונפוצה גם בלי קשר לצינון או לשפעת.
הסיבות לאף סתום הן רבות: אלרגיות ונזלת כרונית, מחיצה עקומה, קונכות מוגדלות או ריריות נפוחות. התוצאה היא אחת: קושי לנשום בצורה תקינה: גודש באף המונע זרימת אוויר מספקת דרך האף. התוצאה: מעבר לנשימה דרך הפה – מעקף המזרים אוויר קר, יבש ולא מסונן לריאות.

בין אם מדובר בתופעה זמנית של אף סתום או במצב כרוני, תרגיל נשימה פשוט לשחרור ופתיחה של אף סתום מוצג בהמשך לשימושכם.
מרגישים את השינוי?
נשימת אף חופשית, רציפה לאורך כל שעות היממה היא מרכיב הכרחי של נשימה נכונה. אם אתם סובלים מאף סתום באופן כרוני, תוכלו גם ללמוד איך לשמור אותו פתוח באופן קבוע: גם ביום וגם בלילה. כל זאת ועוד בסדנאות הנשימה – שיטת בוטייקו. 

סדנאות הנשימה הן פתרון ל:  

  • הקלה מיידית לאף סתום. עשר דקות לפתיחה ושחרור אף סתום, ימים בודדים כדי לשמור אף פתוח לפרקי זמן ארוכים. 
  • פתרון קבוע לאף סתום. הסדרה מלאה של הנשימה מאפשרת ליהנות מהתוצאות של אף פתוח הנשמרות לטווח הארוך.
  • נחירות?  אסטמה?  השיפור מתחיל בחזרה לנשימת אף. תמיכה בפתרון בעיות בריאות נילוות, כי נשימת פה מלווה אסטמה, מצבי חרדה, נחירות, דום נשימה בשינה ועוד.
  • טבעי לגמרי, בלי תרופות. ללא תופעות לוואי, ולהורדת התלות המתגברת בשימוש בטיפות אף.
  • בכל זמן ומקום – הפתרון אתכם. לעולם לא תשכחו אותו בבית, היכולות שלומדים רק פעם אחת אבל אתכם תמיד. 

מתעניינים ורוצים פרטים נוספים? השאירו כאן פרטים לקבלת המידע המלא  

התרגיל לשחרור ופתיחה של אף סתום (שיטת בוטייקו)

  1. בישיבה זקופה ונשימה רגילה
  2. שאיפה קטנה פנימה, 
  3. נשיפה, ובסוף הנשיפה אחיזה עדינה בקצה האף ועצירת נשימה,
  4. בהקפדה על פה סגור, תנועות ראש קלות עד תחושת מחסור קל באוויר
  5. ואז – לשחרר את האחיזה באף, לשמור על הפה סגור ולחזור לנשימה. 
  6. להמנע משאיפה גדולה ונשימות גדולות, להרגיע את הנשימה ולשמור על פה סגור.
  7. להמתין 45-30 שניות לפחות להתאוששות הנשימה, ולחזור על הפעולות ארבע פעמים נוספות.

האף פתוח, ועדיין קשה להיות בפה סגור?

לעתים, גם כאשר אין בעיה של אף סתום, מתגלה קושי לשמור על פה סגור ונשימת אף לאורך זמן כי מתעוררת תחושה של מחנק ו"מחסור באוויר". מצב כזה יכול לקרות גם אחרי ניתוח מוצלח לפתיחת מעברים באף, למשל ניתוח מחיצה עקומה. 
הסיבה לכך היא שנפחי האוויר שאנו נושמים נקבעים על ידי מנגנון בקרת הנשימה ואינם משתנים בין לילה בעקבות ניתוח. הרגל ממושך של נשימת פה משמעו צריכת אוויר מרובה, שהרי הפה הינו פתח נשימה מוגדל. כדי לחזור ולאפשר נשימת אף, גם מנגנון בקרת הנשימה צריך להשתנות. כל עוד מנגנון בקרת הנשימה דורש כמויות אוויר מוגדלות, נשימת אף לא תוכל לספק זאת, ויהיה צורך להשלים באמצעות נשימת פה.
תרגול ויישום שיטת בוטייקו פועל לאט ובאופן הדרגתי ל"תכנות מחדש" של מנגנון בקרת הנשימה. התהליך מבוסס על יכולתו הבסיסית של מנגנון זה להשתנות, בהתאם לנשימה בפועל.

למה כל כך חשוב להמנע מנשימה דרך הפה?


לנשימה דרך האף יש מספר תפקידים חשובים בהכנת האוויר לשימוש הריאות שבהם הנשימה דרך הפה אינה יכולה להוות תחליף. סינון האוויר, והתאמת טמפרטורה ולחות. נשימה נכונה דרך האף מעבירה לריאות אוויר נקי בטמפרטורת הגוף, המכיל כמות מספקת של אדי מים שתמנע התייבשות של דרכי הנשימה. לעומת זה בנשימה דרך הפה אנו נושמים אוויר לא מסונן, קר, ויבש – בכמויות גדולות מדי.

  • אוויר לא מסונן המכיל אבק ואלרגנים אחרים גורם לגירוי, דלקתיות וייצור מוגבר של ליחה בדרכי הנשימה,
  • אוויר קר ויבש מייבש את הרקמה הרירית ומוביל אף הוא לדלקתיות.
  • כמויות האוויר בנשימה דרך הפה הן כמעט תמיד יותר מהצורך של הגוף עבור הפעילות שבביצוע ומופר האיזון התקין של הגזים (חמצן ופחמן דו-חמצני) בגוף.

נשימת אף היא שלב ראשון והכרחי בתהליך טיפול באסטמה, נחירות, דום נשימה בשינה ועוד. לכן ישום שיטת בוטייקו מתחיל בתרגילי נשימה המשחררים את האף, כדי לאפשר לאף לחזור ולתפקד וגם כדי להקטין את נפח האוויר הנכנס למערכת הנשימה. בהמשך נלמדים תרגילים נוספים המיועדים לשמור את המעברים פתוחים. בנית האיזון הנכון בין החמצן לפחמן הדו-חמצני מטפלת בנפיחות, הדלקתיות, וייצור הליחה המוגבר בסינוסים ובמעברים. 
המיישמים את שיטת בוטייקו מגלים במהירות את אפשרות הנשימה הנוחה דרך האף, וחופשיים מכאבי הראש והאף המלא ונוזל ללא הרף.

מתלבטים? לבירור והתאמה לשיטת בוטייקו שלחו את שאלון הבריאות ונחזור אליכם