מה זה תרגילי נשימה בשיטת בוטייקו

תרגילי נשימה כמונח כללי משויכים לטכניקות שונות. כאן תמצאו מידע לגבי המסר הייחודי של שיטת בוטייקו ומהי המשמעות לגבי הפעילות היומית.

האם אלו תרגילי נשימה מסובכים?
לא, אין בשיטת בוטייקו תרגילים מסובכים. תהליך ההטמעה של מיומנות התרגול הוא הדרגתי, ויש מקום לעבודה בקצב אישי. בסדנאות הנשימה יש דגש על התייחסות אישית המאפשרת התאמה לקצב אישי ומצב בריאותי כולל. המפגשים מספיקים כדי לסגל מיומנות מלאה ליישום מוצלח של השיטה לאנשים בוגרים, לילדים ולבני נוער.
שלב ראשון הוא בנית מודעות לנשימה. למשל: האם אתם מזהים צורך לקחת מדי פעם נשימה עמוקה וגדולה, להיאנח? האם אתם נושמים מהפה בזמן מאמץ, ואולי אתם עושים זאת באופן קבוע? אכן, אנו נושמים ללא מעורבות ובאופן אוטומטי. אולם כדי להתחיל תהליך שינוי יש להכיר קודם את הקיים.
בהמשך נלמדים תרגילי נשימה ייחודיים ולא מסובכים.

כמה זמן צריך לתרגל כל יום?
התרגילים מתבצעים כשגרה פעמיים ביום, בוקר וערב. כ-20 דקות בכל פעם. כאשר הטכניקה מוכרת והופכת לטבע שני, אפשר לתרגל במקביל לעשיה אחרת, למשל צפיה בטלוויזיה.
תוכלו גם להגיב לקושי בנשימה בעזרת תרגול מקוצר. אם מתחיל קוצר נשימה, גירוי בגרון או שיעול אין צורך להמתין למועד התרגול הבא. במקרה זה יש ברשותכם אפשרות נוספת של תרגול עד להשגת ההקלה. תרגיל מסוג זה הוא תרגיל לביצוע מיד עם תחושה ראשונה של חוסר נוחות, ועד שהיא חולפת.

האם צריך לתרגל כל החיים?
לא, בדרך כלל לא. משך תקופת התרגול היא אישית ותלויה במספר רב של גורמים, למשל חומרת הבעיה המצב הבריאותי הכולל והקפדה על תרגול יומי סדיר. להרגשת השיפור הראשוני – ימים בודדים עד שבועיים. לשינוי קבוע של הרגל הנשימה הלקוי נדרשים מספר חודשים. הקצאת הזמן יכולה לרדת עם הטמעה מלאה של המיומנות וכאשר התרגול משתלב עם פעילות אחרת.

איך יודעים מתי אפשר להפסיק?
המטרה הראשונה היא הקלה בבעית הבריאות המרכזית שבגללה מגיעים, וזהו סימן ראשון. אבל רק שינוי קבוע של הרגל הנשימה הלקוי מבטיח הטבה מקסימלית עד מלאה. אז איך יודעים? מודדים CP. זהו מדד נשימה ייחודי של שיטת בוטייקו שצריך להתאים למדד של נשימה תקינה. את כל ההנחיות איך להשיג את הערך הרצוי וכיצד לשמר אותו לטווח הארוך תלמדו בהדרכה.